Передмова

Розділ 1 Теоретик методологічні засади етики ділових відносин

Розділ 2. Основи етики ділових відносин

2.1.     Особливості ділового етикету та протоколу.

2.2.     Етика ділових взаємин керівника з підлеглими.

2.3.     Етика ділових відносин з клієнтами та партнерами по бізнесу.

2.4. Гендерні засади ділової етики.

2.5. Працевлаштування.

2.6.     Національні особливості ділової етики в різних країнах світу.

Питання та завдання для самоконтролю

Список використаної та рекомендованої літератури

Розділ 3. Ділове спілкування

Розділ 4. Взаєморозуміня та конфлікти у спілкування

Розділ 5. Ділові зустрічі та переговори

Розділ 6. Ділова атрибутика

Розділ 7. Імідж ділової людини

Розділ 8. Ділові прийоми

 

Тестові завдання для самоперевірки

 

Література

 

Короткий термінологічний словник

 

Додатки

 

2.4. Гендерні засади ділової етики

 

За останні декілька десятиліть етичні та психологічні засади функціонування ділового життя зазнали серйозних змін. В першу чергу це стосується питання “ділової жінки”. Ми стали свідками швидкого просування жінок на високі професійні пости в корпораціях та до числа власників компаній та фірм. Але проблема гендерної рівності ще далека до свого вирішення.

У свідомості суспільства, особливо чоловічої половини, існують стереотипи, які заважають реалізації ідеї гендерної рівності в діловій сфері. Серед них можемо виділити такі [2]:

  •  небажання чоловіків допускати в діловий світ жінок;
  •  перешкоди кар’єрному зростанню за гендерним принципом;
  •  сприйняття жінки, яка займає керівну посаду, чоловіками- менеджерами як конкурента;
  •  скептичне ставлення чоловіків-адміністраторів до жінок-менеджерів;
  •  надання переваги підлеглими чоловікові в ролі боса;
  •  засудження жінки-менеджера зі сторони близьких, друзів та інших жінок;
  •  наявність гендерних конфліктів в організації, які викликані тим, що чоловіки-підлеглі не визнають за жінкою права керувати, оскільки вона жінка;
  •  більші можливості у чоловіків знайти добре оплачувану роботу;
  •  нав’язування жінкам мускулінного ділового стилю;
  •  наявність сексуальних домагань на роботі з боку чоловіків щодо жінки та ін.

    Існують також проблеми з визначенням, а особливо з реалізацією на практиці, етикету взаємин чоловіків та жінок в сфері ділових відносин.

    Взаємини чоловіка і жінки в службовій обстановці – особлива сфера, дуже складна для формування відповідних принципів формування цих відносин.

    Головне в діловій субординації – посада або належність до більш високого посадового рівня. Але належність до тієї чи іншої статі відіграє значну роль в побудові ділових стосунків, кар’єрному зростанні, службовій поведінці і конкретних вчинках.

    Визначимо деякі особливості жінок і чоловіків та їх проявлення в діловій сфері, що дасть можливість уникати етичних помилок і конфліктів в процесі ділового спілкування. На думку психологів [2]:

  •  жінки мають більш витончений смак, ніж чоловіки; чіткіше бачать відмінності в матеріалах, формах, кольорах;
  •  жінки більшою мірою відчувають острах, побоювання перед керівництвом, ситуаціями та обставинами;
  •  у жінок емоційне начало бере гору над раціональним;
  •  жінки менше, ніж чоловіки, орієнтовані на успіх;
  •  жінки легше адаптуються до нових умов праці, обставин, методів керівництва.

    Для чоловіків притаманним є розрахунок, зіставлення фактів, логічний аналіз і раціональний підхід. У жінок своя жіноча логіка, яка відрізняється інтуїцією, ситуаційністю, асоціативністю.

    Рисами жіночого характеру є добродушність, м’якість, висока чутливість, емоційність. Властивості характеру чоловіків – самостійність, надійність, схильність до ризику, твердість.

    Чоловіки цінують у собі ділові якості, інтелект, мужність. Для жінок важливим є позитивна оцінка їх зовнішності, жіночості, емоційності.

    Оскільки жінки більш емоційні, ніж чоловіки, вони частіше бувають “конфліктоносіями”. До конфліктності також приводять максималістські судження жінок, що теж проявляються частіше, ніж у чоловіків.

    З іншого боку, наведені властивості жінок дозволяють їм краще розуміти інших людей, проявляти до них співчуття. Жінки більш уважні до дрібниць, деталей, але узагальнення, висновки – не завжди їх сфера. Відмінністю також є те, що у чоловіків, краще ніж у жінок, розвинута просторова уява.

    Тому для попередження можливого виникнення ситуацій, які можуть викликати етичні порушення, для створення сприятливої моральної атмосфери потрібно враховувати психологічні особливості представників різних статей.

    Проте в сфері ділового етикету існує ряд рекомендацій, що є результатом того, що в деяких випадках перевага віддається жінці [3]:

  •  жінка перша подає руку для рукостискання;
  •  жінці рекомендують чоловіка, а не навпаки;
  •  в службовому автомобілі жінка займає більш почесне місце і першою сідає в автомобіль;
  •  в службовому приміщенні жінка може прийняти допомогу чоловіка (з урахуванням його більшої фізичної сили) при необхідності пересунути чи перенести меблі або якесь важке обладнання;
  •  чоловік поступається жінці дорогою.

    Багато чоловіків і жінок все ще не знають деяких тонкощів взаємин між собою і тому допускаються помилок ділового етикету. Так на цю проблему звертає увагу у своїй книзі “Бізнес-етикет” Сабат Енн Мері [18].

    Помилки чоловіків:

  •  звертання до жінок-колег зі словами “дорогуша”, “любочка”;
  •  манера торкатися жінок-колег руками;
  •  виключення жінок з “кола старих добрих друзів”.

    Помилки жінок:

  •  при відповіді на телефонний дзвінок називати тільки своє ім’я;
  •  хіхікати, щоб заповнити паузу;
  •  вести себе не так само дружелюбно з дружинами чоловіків-колег, як з самими колегами;
  •  використовувати на робочому місці ненормативну лексику;
  •  телефонувати під час роботи у особистих справах.

    Таким чином, належність до тієї чи іншої статі накладає на суб’єктів ділових стосунків додаткові обов’язки з дотримання норм ділового етикету.

    Основні поняття і ключові слова: гендер, гендерна рівність, ділова жінка, гендерні стереотипи, гендерні особливості.