Передмова

Розділ 1 Теоретик методологічні засади етики ділових відносин

Розділ 2. Основи етики ділових відносин

2.1.     Особливості ділового етикету та протоколу.

2.2.     Етика ділових взаємин керівника з підлеглими.

2.3.     Етика ділових відносин з клієнтами та партнерами по бізнесу.

2.4. Гендерні засади ділової етики.

2.5. Працевлаштування.

2.6.     Національні особливості ділової етики в різних країнах світу.

Питання та завдання для самоконтролю

Список використаної та рекомендованої літератури

Розділ 3. Ділове спілкування

Розділ 4. Взаєморозуміня та конфлікти у спілкування

Розділ 5. Ділові зустрічі та переговори

Розділ 6. Ділова атрибутика

Розділ 7. Імідж ділової людини

Розділ 8. Ділові прийоми

 

Тестові завдання для самоперевірки

 

Література

 

Короткий термінологічний словник

 

Додатки

 

2.5. Працевлаштування

 

Проблема працевлаштування (особливо в сучасних вітчизняних економічних реаліях) є надзвичайно гострою. Важливим аспектом успішного працевлаштування можуть бути: якість поданого роботодавцю особистого резюме або CV (curriculum vitae – шлях життя) та уміння проводити співбесіду (давати інтерв’ю).

Резюме являє собою перший і дуже важливий етап працевлаштування. Якість підготовленого резюме може вирішити подальшу логіку комунікації роботодавця з претендентом: 1) відмовити в співбесіді; 2) призначити співбесіду; 3) прийняти на роботу без процедури співбесіди.

Єдиного стандарту написання резюме не існує. Але в любому резюме повинні бути базові розділи: об’єктивні дані, пропозиція, досягнення, освіта, досвід роботи, особистісні якості, рекомендації (у разі потреби) [18].

Об’єктивні дані (personal). Резюме розпочинається з набору великим шрифтом ПІП, які розміщуються по центру. Далі вказуються особисті дані претендента: дата народження (вказується повністю); поштова адреса; телефон з приміткою “робочий”, “домашній”, “мобільний” з вказанням коду країни та міста; електронна адреса; факс та ін. У разі потреби вказують сімейний стан (одружений / неодружений).

Пропозиція (objective). Розміщується інформація про те, в ролі кого претендент хоче співробітничати з роботодавцем. Назва спеціальності повинна бути сформульована чітко. При цьому потрібно звернути увагу на те, що закордонні компанії віддають перевагу спеціалістам вузького профілю, вважаючи універсальність ознакою дилетантизму.

Досягнення (achievement). Обґрунтовується особиста професійність в певній галузі. Коротко повідомляються дані про освіту, досвід роботи, уміння працювати на певному обладнанні та ін.

Освіта (education). Перераховуються навчальні заклади та курси з точним вказанням періоду навчання (місяць, рік вступу та закінчення) і отриманої кваліфікації (атестат, диплом, сертифікат). При цьому потрібно дотримуватися зворотної хронологічної послідовності та керуватися принципом значимості. Чим більше часу пройшло з часу закінчення навчального закладу, тим менше місця повинен займати цей розділ в резюме.

Досвід роботи (work experience). Головний блок в резюме. Вказується (в зворотному хронологічному порядку) період вступу та звільнення; назва організації; назва посади; коротко описати коло обов’язків та професійні досягнення. Потрібно зазначити, що інтерес роботодавця концентрується на останніх місцях та періоді праці.

Особистісні якості (personal features). Розміщується інформація про особисті властивості характеру претендента: працелюбство, комунікабельність, пунктуальність, уміння працювати в команді, захоплення та ін.

Рекомендації (references). Дається інформація про рекомендаційні листи, які ви готові надати.

Зупинимось ще на деяких порадах фахівців, які потрібно враховувати при написанні резюме.

  •  Резюме не автобіографія і не витяг з трудової книжки, а Ваш професійний портрет.
  •  Резюме повинно бути написане зрозумілою і грамотною мовою.

    Висловлюйтеся конкретно: Вислів “Маю значний досвід роботи” мало що говорить про Вас. Пишіть “Маю семирічний досвід роботи”.

    Використовуйте активні, а не пасивні обороти. Наприклад: “Відповідав за...”, а не “Брав участь в...”. Друге не дає чіткої інформації про саме Ваш внесок у виконання тієї чи іншої роботи.

    Не використовуйте займенник “я”, і так зрозуміло, що в резюме йдеться саме про Вас.

    Ретельно перевірте текст на наявність помилок.

  •  При наявності у Вас декількох професій, не спішіть про це писати. Роботодавцю потрібен спеціаліст, який буде виконувати високопрофесійно певну роботу, а не “майстер на всі руки”. “Багатопрофесійність” може говорити про те, що людина поверхово ставиться до справи і не може сконцентруватися на головному.
  •  Зверніть увагу на письмові рекомендації. Вони можуть допомогти тоді, коли роботодавець буде вибирати між кількома кандидатами. Рекомендації можуть бути з попереднього місця роботи, від впливових осіб. Рекомендаційні листи від керівників, працівників міністерств і відомств дають можливість роботодавцю отримати нові зв’язки. Не варто приносити рекомендації від друзів – вони зацікавлені особи. Якщо Ви шукаєте роботу через агентство з найму, рекомендаційні листи можна не надавати, тому що до їх компетенції входить самостійний пошук інформації.
  •  При написанні резюме важливо все – формат, стиль, зміст, навіть розмір шрифта, яким воно надруковане.
  •  Резюме потрібно вмістити на одній сторінці листа А4 (максимум на двох). З лівого боку залишіть поля, щоб той, хто буде переглядати резюме міг зробити свої помітки.

    Приклад написання резюме наведено в Додатку 16.

    Ключовим моментом в процесі працевлаштування може стати співбесіда (інтерв’ю), яка є гарним способом продемонструвати свої здібності. “Грамотне інтерв’ю – гарантія від безробіття” (Б. Лінкемер).

    Науковцями та практиками вироблені певні рекомендації для проведення інтерв’ю.

    Джері Аллен у книзі “Як перетворити інтерв’ю в роботу” [23] пропонує 12 щаблів гарного інтерв’ю, проходження якими гарантує, на думку автора, отримання роботи.

    1. Познайомтесь зі співрозмовником завчасно.

    2. Гарно одягніться.

    3. Приходьте один.

    4. Приходьте вчасно.

    5. Застосовуйте 4 чарівні дії:

    • усмішка;
    • погляд прямо в вічі;
    • слова “приємно з вами познайомитись”;
    • міцне, ввічливе рукостискання.

    6. Не дозволяйте собі опинитися у ролі підлеглого.

    7. Прагніть ситуації рівності.

    8. Висловлюйте компліменти співрозмовнику.

    9. Висловлюйте захват його досягненнями.

    10. Будьте спостережливими.

    11. Демонструйте ентузіазм, довіру, енергійність, надійність.

    12. Чотири дії на завершення:

  •  усмішка;
  •  погляд прямо в вічі;
  •  сподівання на наступну зустріч;
  •  міцне, ввічливе рукостискання.

    Інтерв’ю при прийомі на роботу є важливим видом ділового спілкування і для працедавця. На що йому слід звернути увагу?

    В бесіді з претендентом на посаду потрібно:

  •  оцінити його ділові і особисті якості;
  •  забезпечити правдивість і достовірність відповідей кандидата;
  •  розмовляти зі співрозмовником за допомогою запитань “відкритого” типу (тобто таких запитань, які передбачають не однослівні відповіді “так” чи “ні”, а ґрунтовні міркування).

    Працедавець має з’ясувати:

  •  чому претендент прийшов саме до нього?
  •  де претендент працював до цього, чому звільнився?
  •  чого чекає від роботи тут?

    Під час бесіди з кандидатом на посаду часто зустрічаються такі помилки:

    • немає переліку якостей працівника, необхідних для виконання його обов’язків;
    • зовнішні дані кандидата впливають на сприйняття його відповідей;
    • працедавцю подобаються люди, які вміють красиво говорити;
    • вияв поваги до кандидата лише за його оцінки у дипломі;
    • упереджене ставлення до людей, що одягаються і поводяться неординарно;
    • інтерес до осіб протилежної статі;
    • одні якості кандидата впливають на сприйняття інших його якостей (як позитивних, так і негативних);
    • красномовство прирівнюється до керівних якостей кандидата;
    • бесіда формальна і коротка;
    • брак єдиних вимог до всіх кандидатів.

    Якщо претендент не задовольняє вимоги, що висуває працедавець, не рекомендується однак відмовляти йому зразу, в кінці бесіди. По-перше, кращих претендентів може не виявитися, по-друге, таке ставлення викликає негативну оцінку цієї фірми, організації. Підприємство ж має турбуватися про власний імідж у суспільстві.

    Основні поняття і ключові слова: працевлаштування, резюме, інтерв’ю.