ПередмоваРозділ 1 ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПСИХОЛОГІЇ УПРАВЛІННЯ В ОРГАНІЗАЦІЇРозділ 2 УПРАВЛІННЯ ПРАЦЕЮРозділ 3 УПРАВЛІННЯ ЛЮДЬМИРозділ 4 УПРАВЛІННЯ ОРГАНІЗАЦІЄЮТестові завдання для самоперевіркиСписок використаної та рекомендованої літературиКороткий термінологічний словник |
3.2.4 Делегування повноважень Питання делегування повноважень в сучасному менеджменті є одним з ключових. Під делегуванням, загалом, розуміється тимчасове передавання підлеглому завдання або діяльності з сфери дій керівника . Від успішності його вирішення, значною мірою, залежить ефективність управління в організації. Як відзначають відомі фахівці в сфері менеджменту Боб Нельсон та Пітер Економі ”Делегування: інструмент № 1 для керівника” [60]. Це пов’язано з тим, що в ситуації ускладнення системи діяльності елементів організації та діяльності організації в цілому, керівник не має можливості сам ефективно вирішувати всі проблеми. Якщо делегування повноважень не здійснюється, то у керівника просто не вистачає часу все зробити якісно і вчасно. Брак часу, у свою чергу, обумовлює ухвалення ним стереотипних або навіть помилкових рішень. Тому важ¬ливим є уміння делегувати повноваження підлеглим. Єдиний спосіб, що дає змогу ефективно керувати складною організацією, полягає в тому, що керівник, за¬лишаючи за собою координацію головних робіт, передає іншим права на здійснення менш важливих задач. Практика показує, що керівники бояться передавати повноваження. Причинами цього, на думку Боба Нельсона та Пітера Економі є існуючі міфи: • ви не можете довіряти своїм працівникам; • якщо ви делегуєте завдання, ви втрачаєте контроль над ним та його результатами; • ви один, хто знає відповіді на всі питання; • ви самі можете виконати роботу швидше; • делегування понижує ваш авторитет; • праця ваших працівників буде оцінена високо, а ваша – ні; • делегування понижує вашу гнучкість; • ваші працівники дуже зайняті; • ваші працівники не можуть зрозуміти ситуацію. Але не всі завдання управлінської діяльності можна делегувати своїм підлеглим. У будь-якому випадку делегується: • рутинна, дріб’язкова робота; • збір інформації; • підготовча робота (проекти і т. д.); • спеціалізована діяльність; • заміщення; • майбутні обов’язки. Не підлягають делегуванню : • вироблення цілей і політики розвитку організації (довгострокове планування); • оцінювання діяльності, дисципліна та покарання; • ”політично” забарвлені ситуації; • завдання довірчого характеру (особисті доручення вищих керівників); • конфіденційні обставини; • керівництво співробітниками, їх мотивація; • завдання високого ступеня ризику і особливої важливості; • незвичайні, виняткові справи; • термінові справи, що не залишають часу для пояснення і повторної перевірки. Для визначення можливості передавання підлеглим частини своїх повноважень необхідно проаналізувати доцільність і умови для цього [100]. Потрібно уважно переглянути перелік своїх обов’язків, визначити, яку їхню частину ви змогли б передати підлеглим й очікувати від них позитивних результатів їхнього виконан¬ня. Під час аналізу доцільності передавання частини своїх повнова¬жень потрібно враховувати мотиви і цілі діяльності. Якщо, наприклад, ви повинні сконцентрувати свої зусилля на перспективних цільових пробле¬мах, що мають ключове значення для майбутнього, то вирішення поточних питань, завдань найближчого майбутнього можна до¬ручити своїм помічникам, розвиваючи їхню активність і забезпе¬чуючи певний їхній ріст. При передаванні частини своїх обов’язків потрібно пам’ятати, що вся повнота влади залишається за вами. Потрібно також визначити наслідки непередавання частини своїх повноважень. Важливим є визначення ризиків при передаванні частини своїх повноважень. Що ви втратите, якщо ризикнете і зазнаєте невдачі? Які наслідки пере¬давання частини своїх повноважень? Так, передавання повноважень може призвести до виникнення таких управлінських ситуацій [100]: – інші можуть використовувати ваші права нерозумно; – виграний час при ухваленні визначеного рішен¬ня, коли вас замінює один із ваших підлеглих, може бути знову втрачений, якщо він ухвалить помилкове рішення; – передавання частини повноважень, одержання ви¬значеної влади працівником може призвести до зниження його активності, самозаспокоєності, замість того, щоб спонукати його до дій. Для визначення можливості делегування повноважень підлег¬лим потрібно довідатися про здібності і характер ваших підлеглих. Важливим при цьому є визначення інтересів і мотивів, що спонукають людину до праці, знайти помічників, які не тільки могли б, а й дійсно вас представляли під час передавання їм частини повноважень. Після вирішення питання доцільності, умов та змісту делегування повноважень, постає проблема алгоритму процесу делегування повноважень . Зупинимось коротко на ключових його моментах [60, 103]: • пояснити завдання; • пояснити важливість завдання; • надати повноваження; • надати підтримку (ресурси); • отримати згоду; • довірити подальше її вирішення під спостереженням, коректуючи при цьому підлеглого; • передати співробітнику роботу цілком і надалі здійснювати тільки контроль над виконанням. Таким чином, делегування повноважень становить важливу сторону управлінської діяльності будь-якого ке¬рівника і є необхідним елементом ефективності розвитку організації. Основні поняття і ключові слова : повноваження, делегування повноважень. |