Передмова

Розділ 1 ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПСИХОЛОГІЇ УПРАВЛІННЯ В ОРГАНІЗАЦІЇ

Розділ 2 УПРАВЛІННЯ ПРАЦЕЮ

Розділ 3 УПРАВЛІННЯ ЛЮДЬМИ

Розділ 4 УПРАВЛІННЯ ОРГАНІЗАЦІЄЮ

Тестові завдання для самоперевірки

Список використаної та рекомендованої літератури

Короткий термінологічний словник

4.3.3 Комунікативно-психологічні засади ефективності розвитку соціальної групи (організації)

Основою формування та розвитку соціальної групи (організації) є комунікативний процес, ефективність якого значною мірою залежить від таких комунікативно-психолгічних явищ як міжособистісна сумісність, взаєморозуміння, групова згуртованість та соціально-психологічний клімат. З іншого боку, ці явища є критеріями рівня розвитку соціальної групи.

Міжособистісна сумісність

Головні її ознаки – вза¬ємне прийняття партнерів у спілкуванні та спільній ді¬яльності, висока безпосередня задоволеність учасників взаємодії її процесом і результатом, коли кожний із них виявився на висоті вимог іншого. Базується вона на оптимальній схожості або доповнюваності ціннісних орієн¬тацій, соціальних установок, інтересів, мотивів, інших індивідуально-психологічних та соціально-психологіч¬них характеристик особистості. Критерієм міжособистісної сумісності є суб’єктивна задоволеність партнерів ре¬зультатами взаємодії, взаємними симпатіями, взаєморозумінням, взаємоповагою.

Існують різні класифікації сумісності. Акцент на ролі саме міжособистісної сумісності роблять у своїй класифікації сумісності Р. Кричевський та І. Антонова. На їх думку міжособистісна сумісність ґрунтується на [12]:

• спрацьованості партнерів і зумовлена тривалою взаємодією;

• операційно-рольовій (в основі лежить розуміння партнерами задумів та дій один одного);

• сумісності особистісних якостей;

• сумісності у спілкуванні в процесі трудової діяльності.

Знання і врахування чинників психологічної суміс¬ності важливі на всіх етапах створення і функціонуван¬ня колективу, є одним із стрижневих елементів управ¬лінської діяльності, оскільки психологічна несумісність породжує конфлікти, антипатію, які спричинюють зни¬ження ефективності функціонування колективу, а інко¬ли і його розвал. Часто до згубних наслідків призво¬дять, наприклад, несумісність керівника і його заступ-ника, формального і неформального лідерів.

Взаєморозуміння у спілкуванні

Однією з причин невиконання підлег¬лими поставлених завдань, виникнення в організації конфліктів (між керівником і підлеглими, між підлеглими) та погіршення в ній соціально-психологічного клімату є відсутність взаєморозуміння, в першу чергу між керівником і підлеглими. Тобто є проблема в досягненні єдності позицій менеджера та підлеглого. Для того, щоб підлеглі сприймали позицію менеджера, потрібно показати їм, що дії, які він повинен здійснити, не тільки не суперечитимуть принциповим поглядам підлеглих, а навіть сприятимуть задо¬воленню певних їхніх потреб. Крім того, люди легше сприйма¬ють і краще виконують завдання тієї людини, до якої вони відчу¬вають емоційно позитивне ставлення і, навпаки, погано сприй¬мають завдання від людини, до якої у них негативне ставлення [106].

Саме від взаєморозуміння між співробітниками організації залежить, яким буде морально-психологічний клімат в організації, а від взаєморозуміння між діловими партнерами – які будуть між ними відносини.

Взаєморозуміння – це таке розшифрування партнерами повідомлень і дій один одного, яке відповідає їх значенню з погляду їхніх авторів.

Прагнення до взаєморозуміння не тільки психологічна, а й етична проблема. Використання механізмів взаєморозуміння, їх пошук, добір і зміна – це прояв моралі в реальності, свідчення моральності людини.

Механізми взаєморозуміння:

рефлексія – у соціальній психології це механізм усвідомлення індивідом чи групою того, як їх насправді сприймають і оцінюють інші індивіди чи групи;

ідентифікація – уподібнення себе іншому;

емпатія – уміння проникнути в переживання іншої людини, уміння співпереживати, співчувати.

Групова згуртованість

Групова згуртованість – процес групової динаміки, який характе-ризує міру (ступінь) прихильності до організації (групи) належних до неї осіб; дружний, організований, одностайний колектив.

Вона передбачає утворення і розвиток у групі (орга¬нізації, установі тощо) зв’язків, які забезпечують пере¬творення зовнішньо заданої структури на психологічну спільність людей, складний психологічний організм, якому властиві безконфліктність відносин і узго¬дженість внутрішньогрупових дій. Конкретними показника¬ми згуртованості є: рівень взаємної симпатії в міжособистісних відносинах; ступінь привабливості групи для її учасників.

До факторів, які впливають на рівень згуртованості дослідники відносять [12]:

• частота взаємодії;

• стиль керівництва групою;

• статусні та поведінкові характеристики членів групи;

• вияви подібності між людьми (за віком, професією, цінностями, установками тощо);

• успіх у виконанні групового завдання.

Соціально-психологічний клімат

Значний вплив на ефективність діяльності організації має соціально-психологічний клімат організації.

Соціально-психологічний клімат організації – це соціально-психологічний стан організації як єдиного цілого, що інтегрує її окремі групові стани і дає уявлення про характер ціннісних орієнтацій, міжособистісних відносин, взаємних очікувань у ньому.

Інституційною основою соціально-психологічого клімату організації є ”соціально-психологічні клімати груп”, які входять в організацію.

Соціально-психологічний клімат групи – якісний аспект міжособистісних відносин, що виявляється у сукуп¬ності внутрішніх (психологічних) умов, які сприяють або перешкоджають продуктивній спільній діяльності і всебічному розвитку особистості у групі.

Соціально-психологічний клімат ха¬рактеризують як позитивні, так і негативні ознаки. До позитивних ознак соціально-психологічного клімату належать [63]:

- наявність позитивної перспективи для групи і кожного її індивіда;

- взаємодовіра і висока взаємовимогливість у групі;

- ділова критика;

- вільне висловлювання власної думки;

- відсутність тиску керівників на підлеглих;

- достатня поінформованість працівників про цілі та завдання організації;

- задоволеність працею й належністю до групи;

- прийняття на себе відповідальності за стан справ у групі тощо.

Негативними ознаками соціально-психологічного клімату є дезінтеграція групи, нечітко визначені права та обов’язки осіб організації, відсутність чітко налаго¬дженої системи комунікацій, наявність проблем адап¬тації до умов організації та ін.

Основні поняття і ключові слова: міжособистісна сумісність, взаєморозуміння, механізми взаєморозуміння, групова згуртованість, соціально-психологічний клімат колективу.