ПередмоваРозділ 1 ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПСИХОЛОГІЇ УПРАВЛІННЯ В ОРГАНІЗАЦІЇРозділ 2 УПРАВЛІННЯ ПРАЦЕЮРозділ 3 УПРАВЛІННЯ ЛЮДЬМИРозділ 4 УПРАВЛІННЯ ОРГАНІЗАЦІЄЮТестові завдання для самоперевіркиСписок використаної та рекомендованої літературиКороткий термінологічний словник |
4.3.3 Комунікативно-психологічні засади ефективності розвитку соціальної групи (організації) Основою формування та розвитку соціальної групи (організації) є комунікативний процес, ефективність якого значною мірою залежить від таких комунікативно-психолгічних явищ як міжособистісна сумісність, взаєморозуміння, групова згуртованість та соціально-психологічний клімат. З іншого боку, ці явища є критеріями рівня розвитку соціальної групи. Міжособистісна сумісність Головні її ознаки – вза¬ємне прийняття партнерів у спілкуванні та спільній ді¬яльності, висока безпосередня задоволеність учасників взаємодії її процесом і результатом, коли кожний із них виявився на висоті вимог іншого. Базується вона на оптимальній схожості або доповнюваності ціннісних орієн¬тацій, соціальних установок, інтересів, мотивів, інших індивідуально-психологічних та соціально-психологіч¬них характеристик особистості. Критерієм міжособистісної сумісності є суб’єктивна задоволеність партнерів ре¬зультатами взаємодії, взаємними симпатіями, взаєморозумінням, взаємоповагою. Існують різні класифікації сумісності. Акцент на ролі саме міжособистісної сумісності роблять у своїй класифікації сумісності Р. Кричевський та І. Антонова. На їх думку міжособистісна сумісність ґрунтується на [12]: • спрацьованості партнерів і зумовлена тривалою взаємодією; • операційно-рольовій (в основі лежить розуміння партнерами задумів та дій один одного); • сумісності особистісних якостей; • сумісності у спілкуванні в процесі трудової діяльності. Знання і врахування чинників психологічної суміс¬ності важливі на всіх етапах створення і функціонуван¬ня колективу, є одним із стрижневих елементів управ¬лінської діяльності, оскільки психологічна несумісність породжує конфлікти, антипатію, які спричинюють зни¬ження ефективності функціонування колективу, а інко¬ли і його розвал. Часто до згубних наслідків призво¬дять, наприклад, несумісність керівника і його заступ-ника, формального і неформального лідерів. Взаєморозуміння у спілкуванні Однією з причин невиконання підлег¬лими поставлених завдань, виникнення в організації конфліктів (між керівником і підлеглими, між підлеглими) та погіршення в ній соціально-психологічного клімату є відсутність взаєморозуміння, в першу чергу між керівником і підлеглими. Тобто є проблема в досягненні єдності позицій менеджера та підлеглого. Для того, щоб підлеглі сприймали позицію менеджера, потрібно показати їм, що дії, які він повинен здійснити, не тільки не суперечитимуть принциповим поглядам підлеглих, а навіть сприятимуть задо¬воленню певних їхніх потреб. Крім того, люди легше сприйма¬ють і краще виконують завдання тієї людини, до якої вони відчу¬вають емоційно позитивне ставлення і, навпаки, погано сприй¬мають завдання від людини, до якої у них негативне ставлення [106]. Саме від взаєморозуміння між співробітниками організації залежить, яким буде морально-психологічний клімат в організації, а від взаєморозуміння між діловими партнерами – які будуть між ними відносини. Взаєморозуміння – це таке розшифрування партнерами повідомлень і дій один одного, яке відповідає їх значенню з погляду їхніх авторів. Прагнення до взаєморозуміння не тільки психологічна, а й етична проблема. Використання механізмів взаєморозуміння, їх пошук, добір і зміна – це прояв моралі в реальності, свідчення моральності людини. Механізми взаєморозуміння: • рефлексія – у соціальній психології це механізм усвідомлення індивідом чи групою того, як їх насправді сприймають і оцінюють інші індивіди чи групи; • ідентифікація – уподібнення себе іншому; • емпатія – уміння проникнути в переживання іншої людини, уміння співпереживати, співчувати. Групова згуртованість Групова згуртованість – процес групової динаміки, який характе-ризує міру (ступінь) прихильності до організації (групи) належних до неї осіб; дружний, організований, одностайний колектив. Вона передбачає утворення і розвиток у групі (орга¬нізації, установі тощо) зв’язків, які забезпечують пере¬творення зовнішньо заданої структури на психологічну спільність людей, складний психологічний організм, якому властиві безконфліктність відносин і узго¬дженість внутрішньогрупових дій. Конкретними показника¬ми згуртованості є: рівень взаємної симпатії в міжособистісних відносинах; ступінь привабливості групи для її учасників. До факторів, які впливають на рівень згуртованості дослідники відносять [12]: • частота взаємодії; • стиль керівництва групою; • статусні та поведінкові характеристики членів групи; • вияви подібності між людьми (за віком, професією, цінностями, установками тощо); • успіх у виконанні групового завдання. Соціально-психологічний клімат Значний вплив на ефективність діяльності організації має соціально-психологічний клімат організації. Соціально-психологічний клімат організації – це соціально-психологічний стан організації як єдиного цілого, що інтегрує її окремі групові стани і дає уявлення про характер ціннісних орієнтацій, міжособистісних відносин, взаємних очікувань у ньому. Інституційною основою соціально-психологічого клімату організації є ”соціально-психологічні клімати груп”, які входять в організацію. Соціально-психологічний клімат групи – якісний аспект міжособистісних відносин, що виявляється у сукуп¬ності внутрішніх (психологічних) умов, які сприяють або перешкоджають продуктивній спільній діяльності і всебічному розвитку особистості у групі. Соціально-психологічний клімат ха¬рактеризують як позитивні, так і негативні ознаки. До позитивних ознак соціально-психологічного клімату належать [63]: - наявність позитивної перспективи для групи і кожного її індивіда; - взаємодовіра і висока взаємовимогливість у групі; - ділова критика; - вільне висловлювання власної думки; - відсутність тиску керівників на підлеглих; - достатня поінформованість працівників про цілі та завдання організації; - задоволеність працею й належністю до групи; - прийняття на себе відповідальності за стан справ у групі тощо. Негативними ознаками соціально-психологічного клімату є дезінтеграція групи, нечітко визначені права та обов’язки осіб організації, відсутність чітко налаго¬дженої системи комунікацій, наявність проблем адап¬тації до умов організації та ін. Основні поняття і ключові слова: міжособистісна сумісність, взаєморозуміння, механізми взаєморозуміння, групова згуртованість, соціально-психологічний клімат колективу. |