ПередмоваРозділ 1 ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПСИХОЛОГІЇ УПРАВЛІННЯ В ОРГАНІЗАЦІЇРозділ 2 УПРАВЛІННЯ ПРАЦЕЮРозділ 3 УПРАВЛІННЯ ЛЮДЬМИРозділ 4 УПРАВЛІННЯ ОРГАНІЗАЦІЄЮТестові завдання для самоперевіркиСписок використаної та рекомендованої літературиКороткий термінологічний словник |
3.3.1 Мотивація як функція менеджменту Наявність у працівників належної професійної підготовки, навичок, досвіду не гарантує високої ефективності праці, а в кінцевому рахунку – високої ефективності діяльності організації. ”Локомотивом” їхньої активної трудової діяльності сучасна психологія управління визначає мотивацію. Відомий американський фахівець у галузі менеджменту Р. Дафт зазначає [12]: Перед менеджерами стоїть завдання переконати інших людей працювати краще, створити у людей внутрішні спонукання до активної трудової діяльності, підтримувати зацікавленість у праці, формувати потребу в активній діяльності, створювати ситуацію переживання задоволення від отриманих результатів, переконати людей здійснити необхідні зусилля і взяти на себе зобов’язання в участі у процесі праці, що є основою ефективної діяльності організації. Визначення мотивації як головної функції теорії та практики менеджменту детерміноване зростанням ролі особистості в системі діяльності організації, вимогами науково-технічного прогресу, назрілою потребою пошуку відповідних сучасному етапу розвитку бізнесу та менеджменту підходів до означення мотивації та розробки і впровадження практичних моделей мотивації. Розглянемо коротко теоретичні аспекти питання мотивації. Психічну природу діяльності людини неможливо пізнати без з’ясування її мотивів, які психологія роз¬глядає як складні інтегральні психологічні утворення. Мотив (лат. moveo – штовхаю, рухаю) – стійка особистісна властивість, яка охоплює потреби, є спонукальною причиною дій і вчинків. За своїм мотиваційним значенням особливо важли¬вою є потреба. Потреба – стан індивіда, пов’язаний з відчуттям необхідності в чомусь важливому для існування й розвитку людини. Потреби є джерелом активності людини, завдяки їм здійснюється регулювання її поведінки, визначається спрямованість мислення, емоцій, почуттів і волі. Серед основних потреб особистості виокремлюють : – біологічні (потреби в їжі, повітрі тощо); – матеріальні (потреби в одязі, житлі тощо); – соціальні (потреби в предметно-суспільній діяльності, в усвідомленні свого місця в суспільстві); – духовні (потреба в інформації – пізнавальній, моральній та ін.). Всебічне пізнання причин поведінки людини пов’язане з аналізом її потреб, мотивів, які впливають на її конкретні вчинки, поведінку загалом. У та¬ких випадках ідеться про мотивацію. Мотивація – сукупність причин психологічного характеру (систе¬ма мотивів), які зумовлюють поведінку і вчинки людини, їх поча¬ток, спрямованість і активність; процес спонукання себе та інших до певної діяльності, спрямованої на досягнення особистих цілей або ж цілей організації. Ефективна реалізація функції мотивації потребує: - усвідомлення того, що спонукає робітника до праці; - розуміння того, як направити ці спонукання в русло досягнення цілей організації. Основні поняття і ключові слова: мотив, потреба, мотивація. |