ПередмоваРозділ 1 ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПСИХОЛОГІЇ УПРАВЛІННЯ В ОРГАНІЗАЦІЇРозділ 2 УПРАВЛІННЯ ПРАЦЕЮРозділ 3 УПРАВЛІННЯ ЛЮДЬМИРозділ 4 УПРАВЛІННЯ ОРГАНІЗАЦІЄЮТестові завдання для самоперевіркиСписок використаної та рекомендованої літературиКороткий термінологічний словник |
4.4.2 Управлінські конфлікти та їх вирішення З точки зору предмета нашого розгляду – психології управління – найбільш вагомими причинами конфліктів є відповідні об’єктивні та суб’єктивні фактори управління. Розглянемо причини, способи аналізу та подолання управлінського конфлікту, із якого виділяється конфлікт ”керівник – підлеглий” [104]. Об’єктивними причинами управлінського конфлікту є об’єктивні фактори управлінського процесу: • протиріччя між функціями, які виконує підлеглий, та його особистісними рисами. Підлеглий розглядається через призму функцій, які він виконує в організації, а ставлення до нього як до ”особистості” відходить на задній план; • відсутність чіткого поділу функціональних обов’язків між керівниками, керівниками і підлеглими (”хибні кола управління”). Результатом цього є ситуація, коли одному підлеглому вказівки даються багатьма керівниками, один посилається на • протиріччя між обов’язками і правами, між функціями людини та засобами їх виконання, між колом відповідальності та правами в даній управлінській сфері; • непідготовленість спеціаліста до конкретної управлінської діяльності. Суб’єктивними причинами управлінського конфлікту є фактори соціально-психологічного характеру (суб’єктивний аспект управлінського процесу та особистісні причини): • прийняття керівниками необґрунтованих, неоптимальних помилкових рішень; • зайва опіка та контроль особливо над досвідченими працівниками; • низький авторитет конкретного управлінця серед підлеглих; • порушення в системі стимулів, які запропоновано керівником для підвищення ефективності роботи. Серед причин особистісного характеру вчені виділяють: • низький рівень культури спілкування з обох сторін; • вибір керівниками неадекватного стилю керівництва; • намагання серед керівників затвердити власний авторитет за будь-яких умов, особливо затвердити власну непогрішимість у прийнятті рішень; • загальне напруження відносин, емоційна нестійкість, агресивність. Ігнорування конфліктної ситуації в організації може стати найбільшою помилкою керівника. За даними досліджень, проведених російськими психологами, основні конфлікти торкаються сфери виробничих відносин між керівниками та підлеглими (про це заявили 80% респондентів), конфлікти, що торкаються міжособистісних відносин становлять 20%. У 60 – 80% відповідей винними у виникненні конфліктів визнають себе працівники, в інших випадках вони покладають відпові-дальність на своїх керівників. 75% респондентів покладають вину за те, що конфлікт має затяжний характер, на керівника і лише 15% – на себе. До 30% всіх конфліктів не знаходять свого вирішення [105]. Тому важливим аспектом недопущення або вирішення управлінського конфлікту є уміння керівника ”бачити” та аналізувати ознаки наближення конфлікту. Але головне в конфлікті – уміння його не допустити. Конфлікту, як і хворобі, легше запобігти, аніж потім лікувати. До об’єктивних факторів попередження конфліктів належать такі: • умови, організація та оплата праці; • відповідність та чіткість у розподілі прав і обов’язків; • графік та ритмічність роботи; • рівень технологій; • забезпечення ресурсами; • високий рівень трудової і виконавчої дисципліни; • умови побуту та ін. Важливим аспектом безконфліктного управління є суб’єктивні фактори управлінського процесу: • володіння та реалізація в управлінському процесі залежно від ситуації, різних стилів керівництва (авторитарний, демократичний, ліберальний); • створення сприятливої психологічної та моральної атмосфери; • принциповість та об’єктивність відносно людей; • інтерес, увага та повага до людей; • привітливість та доброзичливість; • володіння прийомами конструктивної критики; • самокритичність керівника; • уміння ставити себе на місце іншого; • уміння уважно слухати іншого; • володіння методами переконання; • усунення з ділового спілкування суджень та оці¬нок, які могли б принизити честь і гідність людини та ін. Основні поняття і ключові слова: конфлікти, ділові конфлікти, управлінські конфлікти. |