Передмова

Розділ 1 ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПСИХОЛОГІЇ УПРАВЛІННЯ В ОРГАНІЗАЦІЇ

Розділ 2 УПРАВЛІННЯ ПРАЦЕЮ

Розділ 3 УПРАВЛІННЯ ЛЮДЬМИ

Розділ 4 УПРАВЛІННЯ ОРГАНІЗАЦІЄЮ

Тестові завдання для самоперевірки

Список використаної та рекомендованої літератури

Короткий термінологічний словник

4.4.2 Управлінські конфлікти та їх вирішення

З точки зору предмета нашого розгляду – психології управління – найбільш вагомими причинами конфліктів є відповідні об’єктивні та суб’єктивні фактори управління. Розглянемо причини, способи аналізу та подолання управлінського конфлікту, із якого виділяється конфлікт ”керівник – підлеглий” [104].

Об’єктивними причинами управлінського конфлікту є об’єктивні фактори управлінського процесу:

• протиріччя між функціями, які виконує підлеглий, та його особистісними рисами. Підлеглий розглядається через призму функцій, які він виконує в організації, а ставлення до нього як до ”особистості” відходить на задній план;

• відсутність чіткого поділу функціональних обов’язків між керівниками, керівниками і підлеглими (”хибні кола управління”). Результатом цього є ситуація, коли одному підлеглому вказівки даються багатьма керівниками, один посилається на

• протиріччя між обов’язками і правами, між функціями людини та засобами їх виконання, між колом відповідальності та правами в даній управлінській сфері;

• непідготовленість спеціаліста до конкретної управлінської діяльності.

Суб’єктивними причинами управлінського конфлікту є фактори соціально-психологічного характеру (суб’єктивний аспект управлінського процесу та особистісні причини):

• прийняття керівниками необґрунтованих, неоптимальних помилкових рішень;

• зайва опіка та контроль особливо над досвідченими працівниками;

• низький авторитет конкретного управлінця серед підлеглих;

• порушення в системі стимулів, які запропоновано керівником для підвищення ефективності роботи.

Серед причин особистісного характеру вчені виділяють:

• низький рівень культури спілкування з обох сторін;

• вибір керівниками неадекватного стилю керівництва;

• намагання серед керівників затвердити власний авторитет за будь-яких умов, особливо затвердити власну непогрішимість у прийнятті рішень;

• загальне напруження відносин, емоційна нестійкість, агресивність.

Ігнорування конфліктної ситуації в організації може стати найбільшою помилкою керівника. За даними досліджень, проведених російськими психологами, основні конфлікти торкаються сфери виробничих відносин між керівниками та підлеглими (про це заявили 80% респондентів), конфлікти, що торкаються міжособистісних відносин становлять 20%. У 60 – 80% відповідей винними у виникненні конфліктів визнають себе працівники, в інших випадках вони покладають відпові-дальність на своїх керівників. 75% респондентів покладають вину за те, що конфлікт має затяжний характер, на керівника і лише 15% – на себе. До 30% всіх конфліктів не знаходять свого вирішення [105].

Тому важливим аспектом недопущення або вирішення управлінського конфлікту є уміння керівника ”бачити” та аналізувати ознаки наближення конфлікту.

Але головне в конфлікті – уміння його не допустити. Конфлікту, як і хворобі, легше запобігти, аніж потім лікувати.

До об’єктивних факторів попередження конфліктів належать такі:

• умови, організація та оплата праці;

• відповідність та чіткість у розподілі прав і обов’язків;

• графік та ритмічність роботи;

• рівень технологій;

• забезпечення ресурсами;

• високий рівень трудової і виконавчої дисципліни;

• умови побуту та ін.

Важливим аспектом безконфліктного управління є суб’єктивні фактори управлінського процесу:

• володіння та реалізація в управлінському процесі залежно від ситуації, різних стилів керівництва (авторитарний, демократичний, ліберальний);

• створення сприятливої психологічної та моральної атмосфери;

• принциповість та об’єктивність відносно людей;

• інтерес, увага та повага до людей;

• привітливість та доброзичливість;

• володіння прийомами конструктивної критики;

• самокритичність керівника;

• уміння ставити себе на місце іншого;

• уміння уважно слухати іншого;

• володіння методами переконання;

• усунення з ділового спілкування суджень та оці¬нок, які могли б принизити честь і гідність людини та ін.

Основні поняття і ключові слова: конфлікти, ділові конфлікти, управлінські конфлікти.